[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با اتحادیه::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در اتحادیه::
بخش آموزش::
مراکز مرتبط::
دریافت فایل::
برقراری ارتباط::
تسهیلات اتحادیه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: شیوه نامه بهار ریاضیان منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: 1402/12/12 | 
بسمه تعالی
شیوه­نامه برگزاری هفته بهار ریاضیات
مقدمه
رویداد بهار ریاضیات سالانه، در بازه زمانی۲۸-۲۲ اردیبهشت­ماه، پیش­بینی شده است، که آغاز آن مقارن با زادروز ریاضیدان فقید معاصر ایرانی، مریم میرزاخانی و پایان آن با زادروز حکیم عمر خیام­ نیشابوری، ریاضیدان بنام ایرانی قرن پنجم هجری شمسی، مقارن است. این رویداد سالانه، در پنجاه و سومین نشست هیئت مدیره اتحادیه انجمن­های ایرانی علوم ریاضی در ۶ بهمن۱۴۰۱ برای ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان ایران به تفکر ریاضی پیشنهاد و به نام هفته بهار ریاضیات نام‌گذاری شد. مجریان این رویداد، مربیان و آموزشگران (آموزگاران و دبیران) زبده و علاقه­مند به آموزش خلاق و شاگردمحور خواهند بود.
۱- اهداف ۲- چشم انداز
  • گرایش کودکان و نوجوانان به تفکر ریاضی و نهادینه کردن آن توسط مربیان و آموزشگران.
۳- مأموریت
  • ترویج فرهنگ ریاضی در حل مسائل روزمره زندگی و بهبود روشهای آموزش ریاضیات در مراکز آموزشی، از پیش دبستان تا دبیرستان با نمایش نقش ریاضیات در زندگی انسان.
۴- دستورالعمل­ها
  • استفاده از بازی­های کاربردی، سازنده و نمایشی مطابق با گروه­های سنی.
  • استفاده از بازی‌های با قاعده  برای گروه­های سنی ۵ سال به بالا.
  • به‌کارگیری مهارت­های فرایندی توسط کودکان با طرح پرسش و گوش سپردن به استدلال کودکان.
  • در اختیار قرار دادن وسایل برای ایجاد تجربه در کودکان و نوجوانان.
  • ترویج روش‌هایی که مستلزم ایجاد فرصت برای کودکان به منظور کشف مجدد مفاهیم ریاضی به کمک راهبردهای متفاوت آن­ها است. (مثلا مفهوم تقسیم با استفاده از تفریق‌های متوالی تا یافتن آخرین باقی‌مانده.)
  • آزادی عمل در کشف راه­های گوناگون حل مسئله توسط کودک و نوجوان.
  • طرح پرسش­های کلیدی با زبان ساده از سوی مربی و آموزشگر.
  • انگیزش و تشویق کودکان و نوجوانان به پیشگامی در طرح پرسش‌ها و جست‌وجوی پاسخ آنها.








  • توضیح و استدلال توسط کودک/ نوجوان برای حل مسئله در بازی­ها (مثلا، جورچین، هزارتو، دوزبازی و ...)
  • فرضیه‌سازی و ایجاد تفکر قیاسی توسط کودکان و نوجوانان برای اثبات نظراتشان (تفاوت فرضیه با تعریف و نظریه، مثلا اندازه‌گیری با ابزارهای ساده، مانند وجب، گام، مداد، چوب‌کبریت، خط‌کش و ابزارهای اندازه‌گیری طول، زاویه، وزن، ...)
  • به‌کارگیری ابزارها برای کمک به عینی شدن تجربه یادگیری ریاضی، با توجه به این که کودکان در درک مفاهیم عینی قویتر از مفاهیم ذهنی عمل می‌کنند.
  • تقویت تفکر الگوسازی و مدل‌سازی کودکان و نوجوانان (مانند کاغذ و تا،  ...)
  • تقویت تفکر انتزاعی کودکان و نوجوانان با تمرین‌های زیاد در یافتن پاسخ به پرسش‌های چطور و چرا، علاوه بر چگونگی پرسش، یافتن معنای عمیقتر و الگوهای پنهان در پدیده‌های واقعی و درک ارتباط میان آنها.

۵- نحوه اجرای بازی و ریاضی
۱-۵ آماده سازی گروه اجرایی
  • آگاهی‌رسانیِ به‌هنگامِ رویداد در شبکه­های اجتماعی برای ایجاد انگیزه در افراد به شرکت در رویداد و دنبال کردن مطالب آن.
  • فراخوان از طریق آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان‌های مربوطه و شبکه‌های اجتماعی برای جذب مربیان و اولیای مسئولیت‌پذیر، علاقه‌مند، پویا و دارای تجربه کار با کودکان و نوجوانان.
  • تهیه پوستر با محتوایی گویای جنبه‌های گوناگون بازی و ریاضی، دست کم ۴ ماه پیش از برگزاری رویداد، برای شرکت داوطلبان در کارگاه آشنایی با فعالیت‌های پیش‌بینی شده بازی و ریاضی.
  • شرایط ثبت نام از مربیان و آموزشگران برای شرکت در کارگاه‌ بر اساس شیوه‌نامه، علاقه‌مندی به کار با کودکان و نوجوانان، مطالعه و آگاهی از رشد همه‌جانبه کودکان و نوجوانان، پیگیری و تعامل و مشارکت در کارگاه‌.
  • معرفی مربیان و آموزشگران از طریق فعالیت‌های نمونه‌ای در طول سال و همچنین از طریق انتخاب افراد شرکت‌ کننده در کارگاه، انتخاب دست‌کم ۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان واجد شرایط در کارگاه.

۲-۵ تشکیل گروه اجرایی
  • تشکیل یک گروه اجرایی از افراد توانمند، مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌پذیر برای اثر بخشی مطلوب بر میزان بازدهی هر فعالیت.
  • مستندسازی و انعکاس مناسب لحظات به یادماندنی رویداد بهار ریاضیات توسط گروه روابط عمومی.
  • تقسیم کار میان افراد گروه اجرایی با توجه به برنامه­ریزی اولیه و در نظر گرفتن توانایی­های هر یک از آنها.











۳-۵ آموزش نیروهای تسهیلگر
  • برگزاری کارگاه‌های آموزش ریاضی توسط مربیان و آموزشگران برای تسهیل‌گران به منظور آشنایی با ابزارهای آموزشی بر اساس رشد شناختی کودکان و نوجوانان.
  • معرفی کتاب­هایی توسط مربیان و آموزشگران برای مطالعه و دانش­افزایی تسهیل‌گران، ارائه طرح فعالیت‌های تسهیل‌گران برای کار با کودکان و نوجوانان با روش غیرمستقیم، نقد و بررسی طرح‌ها در طی چند نشست.
  • برگزاری نشست‌های منظم درس‌پژوهی برای انتقال تجربیات تسهیل‌گران، متناسب با نیاز آن‌ها، و درک یکسان از استانداردهای آموزش. 
  • برگزاری نشست‌های منظم پژوهش در عمل، برای تسهیل‌گران.
  • برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ در رابطه با گزارش‌های درس‌پژوهی و پژوهش در عمل.

۴-۵ تقسیم بندی فضا برای اجرای فعالیت‌ها
  • تقسیم­بندی فضا، شامل سالن پذیرش، سالن فعالیت­ها بر اساس گروه­های سنی، سالن بازی­های آزاد، سالن نمایشگاه کتاب برای بزرگسالان، سالن بازی های مشارکتی و ...
  • در سالن پذیرش، دسته‌بندی کودکان بر اساس گروه سنی و هدایت آنها به همراه اولیایشان به ایستگاه های تدارک دیده شده برای هر یک از فعالیت‌ها.
  • جنب سالن پذیرش، در نظر گرفتن فضایی برای بازی­های آزاد به همراه یک تسهیل­گر، پیش‌بینی
    غرفه‌ای شامل کتاب‌هایی برای بزرگسالان، بدون کودک، تا حین فعالیت کودکان، اولیای آنها منفعل نباشند.
  • بیرون از سالن، پیش‌بینی تعدادی ایستگاه با عناوین: بازی‌های فکری، سا‌خت‌بازی و بازی‌های کلامی. (فعالیت‌ها می‌تواند به صورت مشارکتی در گروه‌های دو یا سه نفره انجام شود.)
  • حضور تسهیل‌گران در کنار مربیان و آموزشگران در ایستگاه­های مربوطه در تمام روزهای هفته.

۶ روز برگزاری
  • مدیریت هیجانات پیش از برگزاری رویداد و کنترل اضطراب هنگام آغاز رویداد، از طریق اجراهای آزمایشی با تعداد محدودی از مربیان، آموزشگران، تسهیل‌گران، کودکان و نوجوانان در طول دست‌کم ۴ ماه پیش از رویداد.
  • به منظور تضمین اجرای موفق رویداد برای هر یک از بخش‌های برنامه بازی و ریاضی اهدافی در نظر گرفته شود.
  • انعکاس مراسم برگزار شده در شبکه­های اجتماعی پس از پایان رویداد.

۷ سایر موارد
   ۱-۷ این شیوه‌نامه ناظر به دو بخش است:
  • انجام کار نمادین در هفته بهار ریاضیات.
  • انجام اقدامات در تمام سال.







   ۲-۷ این شیوه‌نامه در هر یک از بخش‌ها و شهرها، متناسب با شرایط بومی قابل اجرا است و برای تحقق 
         آن می‌توان کارگروهی متشکل از نمایندگان بخشداری، فرمانداری، شورای اسلامی شهر و روستا،
         شهرداری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،
         خیرین حامی و سایر نهادها ترتیب داد.
۳-۷  منابع و امکانات اجرای این شیوه‌نامه مشابه با خانه‌های ریاضی و خانه‌های علم سراسر کشور با
       مشارکت نهادهای نام‌برده در بند ۷-۲ تحقق می‌یابد.

این شیوه‌نامه در ۷ بخش و ۴۴ ماده توسط کارگروه هفته بهار ریاضیات تدوین شد و در نشست هیئت مدیره اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی به تاریخ  ۲۸/۱۰/۱۴۰۲ به تصویب رسید.




  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: مریم میرزاخانی | هفته بهار ریاضیات | حکیم عمر خیام |
دفعات مشاهده: 472 بار   |   دفعات چاپ: 73 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی Union of Iranian Societies of Mathematical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660